Puhemies! Tämä puheenvuoroni oli tarkoitettu vastauspuheenvuoroksi edustaja Heinoselle, kuten tilanteessa useaan kertaan pyysin, kun nimi oli mainittu. Hän esitti väitteen siitä, miten reagoin vakavaan asiaan, ja välihuutaja samoin. Olisi ollut tarkoituksenmukaisempaa samassa yhteydessä kiistää tuo asiaton väite, mutta siihen en saanut tilaisuutta. Kehottaisin yleisesti ottaen edustaja... [Mauri Peltokangas: Naureskelitte asialle!] — Te toistatte nyt tämän väitteen, joka on asiaton ja loukkaava. Kuinka monta kertaa aiotte sen tehdä? Tämä ei pidä paikkaansa, ja tämä on loukkaava ja asiaton väittämä. [Mauri Peltokangas: Te naureskelitte asialle!] — Kehottaisin yleisesti ottaen edustajia olemaan pohtimatta sitä, mikä on kenenkin henkilökohtainen motiivi mihinkin, jotta voitaisiin välttää tällaisia ad hominem -argumentteja sekä tarpeetonta polarisaatiota. Eduskuntakäsittelyssä tämän hallituksen esityksen yksityisyydensuojaan liittyviä puutteita on korjattu. Kun yksityisyydensuojaa heikennetään, usein viitataan ja väitetään, kuten äskeisessä puheenvuorossa, että se koskee vain rikollisia eikä tavallisia kansalaisia. Myös edustaja Heinosen esimerkissä mainittiin henkilö raiskaajaksi, mutta Suomi on oikeusvaltio, Suomessa kukaan ei ole raiskaaja ilman oikeuden tuomiota. Edustaja Zyskowicz oli tässä asiassa huomattavasti tarkempi. Nuo edustaja Heinosen keinotekoiset esimerkit, mukaan lukien jouluna marjastaminen, tietenkin jäänevät omaan arvoonsa, mutta pyytäisin edelleen asiallista käyttäytymistä edustajilta.
Timo Harakka
SDPHelsingin vaalipiiri