Timo Mehtälä
Timo Mehtälä
KESKOulun vaalipiiri

Arvoisa puhemies! Täällä on käyty tärkeää keskustelua, ja tämä on tärkeä asia, koska puhutaan nuorten tulevaisuudesta ja työttömyydestä. Olen siinä onnellisessa asemassa, että meidän lapset ovat työllistyneet omassa yrityksessä ja sitten osa on työllistynyt tuolla Oulun kaupungissa erilaisissa työtehtävissä. Kun ministeri Marttinen toi tässä sen asian esille, että hallitus on nimenomaan pienyrityksiä auttanut työllistämään nuoria, niin olisin kysynyt vielä ministeri Marttiselta: mitkä ovat juuri ne konkreettiset toimenpiteet, jotka pienyrityksiin ovat vaikuttaneet? Sitten tämä meidän esitys, että työmarkkinatuki ja kuntien maksamat sakkomaksut ohjattaisiin pienyrityksille työllistämään nuoria: tämähän ei nosta valtion kustannuksia millään muotoa, vaan se kustannus kohdistuu vain siihen työn tekemiseen eikä siihen, että se nuori makaa kotona.