Alviina Alametsä
Alviina Alametsä
VIHRHelsingin vaalipiiri

Arvoisa puhemies! Ei ydinaseita Suomeen, ei kauttakulkua, ei sijoittamista. Sen sijaan Suomen pitää liittyä YK:n ydinasekieltosopimukseen, jonka on allekirjoittanut jo 99 maata. Suomalaisten valtava enemmistö tutkitusti ajattelee, ettei ydinaseita tule käyttää missään olosuhteissa. Siinä on paljon viisautta, koska ydinaseet tappaisivat miljoonia ihmisiä, ydinsota olisi katastrofaalinen. Suomesta ydintalvi tekisi viljelykelvottoman maan. Me kuolisimme nälkään, jollemme olisi jo kuolleet ydiniskuihin ja säteilyyn. Kyse on maailmanlopun tuovista aseista. Ne ovat todellinen uhka etenkin autoritääristen, epävakaiden maailmanjohtajien käsissä, joita valitettavasti tällä hetkellä on paljon. Kyse on maailmanlopun tuovista aseista, ja siksi niitä kohti vievää esitystä en voi kannattaa.

Alviina Alametsä — 15.06.2026 | Paljon Puhetta