Maaret Castrén
Maaret Castrén
KOKHelsingin vaalipiiri

Arvoisa puhemies! Kiitän ensinnäkin ministeri Talvitietä: tämä on erinomainen esitys. Meillä oli puheenjohtaja Haataisen johdolla erittäin hienoja, tärkeitä keskusteluja valiokunnassa, ja minun täytyy kiittää erityisesti edustaja Lohikoskea siitä, että hän on koko tämän valiokuntatyöskentelyn ajan, aina kun on pystynyt, tuonut esiin ammattikoulujen tärkeyttä ja näiden opiskelijoiden merkitystä. Meillähän jää nyt siis oikeasti valtava määrä lukion tai ammattikoulun käyneitä nuoria vaille opiskelupaikkaa into pinkeänä, motivoituneina aloittamaan opiskelun. Mielestäni on nyt hienoa, että he pystyvät tavallaan ylläpitämään sitä opiskelumoodia valmistautuessaan sitten seuraaviin mahdollisiin pääsykokeisiin. He pystyvät myös pikkuisen kokeilemaan — nuorilla nyt harvoin on ihan tarkat speksit, miten elämä menee — ehkä jotain toistakin linjaa tai toisia opintoja kuin mitä he olivat ajatelleet. Mielestäni tämä on aivan loistava lakiesitys. Olen puhunut monen nuoren kanssa, jotka odottivat vielä mahdollisuutta päästä opiskelemaan ja olivat jo tietoisia tästä ja olivat sillä lailla optimistisia, että he olivat jo miettineet, mihin he sitten käyttävät tämän mahdollisuuden sinä aikana, ennen kuin se oikea, varsinainen opiskelupaikka aukeaa. Ja tämä on vielä sillä lailla hyvä, että se ensikertalaisuuskin säilyy. Että tässä ei oikeastaan ole mitään menetettävää, tässä on pelkästään voitettavaa. — Kiitos.