Arvoisa puhemies! Tässä oli näistä numeroista puhetta. En minä valtiovarainministerinä paukuttelisi henkseleitä, jos kymmenen miljardin edestä on leikattu huono-osaisilta ja vaikutus ja hyöty [Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä — Petri Huru: Ei huono-osaisille tullut bensarahaakaan!] jää 2,8 miljardiin. Se on todella surkea tulos, ja se pitäisi tässä nyt myöntää. Siitä pitäisi jotain oppia, samoin kuin tietenkin tästä työllisyystilanteesta. Kun on ollut ideologisesti vaikea hyväksyä sitä, että osa suomalaisista tarvitsee palkkatukea, niin tämä hallitus on vaikeuttanut vahvasti palkkatuen myöntämistä. Nyt kun on huomattu, että se on johtanut ennätystyöttömyyteen, niin sitten on kehitelty tämmöisiä nuorisoseteleitä. Miksei palkkatuki kelpaa, kun seteli on käytännössä aivan sama asia? Ongelma on se, että se nuorisosetelikään ei tämän 80 000 työttömän nuoren osalta riitä kuin alle 10 prosentille, edes teoriassa. Mutta ongelma on se, että kun jatkuvasti näitä sääntöjä muutetaan, niin yritykset eivät osaa käyttää tätä palkkatukea ja luovuttavat sen. Siksi [Puhemies koputtaa] valtiovarainministeriö on varmaan tyytyväinen, kun tämäkin raha jää käyttämättä [Puhemies koputtaa] ja sillä tavoin säästöön.
Timo Harakka
SDPHelsingin vaalipiiri