Sheikki Laakso
Sheikki Laakso
PSKaakkois-Suomen vaalipiiri

Arvoisa puhemies! Täytyy sen verran vielä palata tähän asiaan, kun äsken puhuttiin taksiuudistukseen liittyen siitä, että meillä oli maailman turvallisin taksi ja luotettavin taksi ja se saatavuus oli äärettömän hyvä. Se pitää tietyllä lailla paikkansa, mutta pitää muistaa myös se, että se ei sitä siltikään olisi tällä hetkellä, oletettavasti, vaikka me oltaisiin pysytty siinä vanhassa. Alakin jollain tavalla halusi tätä muutosta, koska vielä ennen vanhaan taksia saivat ajaa harvat ja valitut ja ei oikeastaan ollut kunnolla sellaista vapaata kilpailua, mitä kaivattiin. Se on sanomatta selvää, että mentiin niin ojasta allikkoon kuin voi ikimaailmassa mennä, ja siinä se virhe tehtiin. Ajatusta siinä oikeastaan oli, mutta en tiedä, mihin se ajatus sitten katosi siinä matkalla. Vähän meni hurlumheiksi koko homma. Edustaja Lyly otti esiin tuon saatavuuden ja toivoi siihen muutosta tai sanoi, ettei tässä esityksessä sitä ole. Itse kun olen ollut tätä valmistelemassa, niin tiedän tunteen ja kaipaisin tätä samaa asiaa, sitä, että oltaisiin tähän voitu puuttua, mutta ikävä kyllä taksialalta ei oikein sellaista järjestelmää ole tarjottu meille. Niin kuin varmaan edustaja Lylykin tietää, meidän tehtävä ei ole täällä olla keksijänä vaan meidän pitää toteuttaa muitten keksinnöt, ja tämä oli se suurin murheenkryyni siinä asiassa. Edustaja Lyly otti aika hyvin esille myös tämän tulevaisuuden. En tiedä, mikä on totuus, mutta olen kuullut, että San Franciscossa olisi jopa 20 prosenttia jo tällä hetkellä robottitakseja, jonkun tietojen mukaan 10 prosenttia. Mutta joka tapauksessa me tiedetään, miten teknologia kehittyy. Ja on se vielä, että me lähdetään kymmenen vuoden päästä taksilla jopa taivaalle, kun tänne tulevat niin sanotut dronetaksit — jos ei nyt vielä meille, niin ainakin muualle maailmaan. Kyllähän se tietysti tulee muuttamaan pelikenttää huomattavasti tässä asiassa. Mutta se, mihin olen ainakin itse äärettömän tyytyväinen ja mistä olen kentältä saanut palautetta, on se, että se kaikki, mitä taksiala meiltä toivoi, me saatiin nuijittua läpi. Ja totta kai, jos hyviä ideoita tulee lisää esimerkiksi tähän taksien saatavuuteen, ilomielin lähden ajamaan niitäkin asioita eteenpäin. — Kiitoksia.